طرح برقی کردن مسیر ریلی تهران همدان سنندج

در عنوان این طرح، رندانه موضوع برقی‌کردن‌‌‌ مسیر ریلی هم آورده شده است. گویا این کار توسط تعدادی از نمایندگان پرنفوذ همدان در مجلس با همراهی نمایندگان کردستان صورت گرفته است. در این باره باید به نکات زیر توجه نمود:

ظاهراً برقی‌کردن‌‌‌فقط یک عنوان است و مطلب مهمی نیست. اما یکی از شگردهای همیشگی، ابتدا تغییر عنوان طرح است. چند سال بعد، نوبت ورود به مذاکرات با طرفهای خارجی جهت اخذ فاینانس برای همین پروژه می‌شود.

عموماً برای افزایش ظرفیت هر محور تک خطه‌‌‌ی واقع در دشت یا تپه ماهور، پس از آنکه ظرفیت آن به طور کامل اشغال شد، آنگاه می‌توان آنها را دوخطه کرد. و پس از رسیدن به حداکثر بهره‌برداری ‌‌‌از ظرفیت دوخطه، مجدداً آن مسیر تراک‌بندی می‌شود تا ظرفیت آن باز هم به دوبرابر ازدیاد یابد. هنگامی که از حداکثر ظرفیت دوخطه‌‌‌ی تراک‌بندی شده‌ی خط نیز استفاده به عمل آمد، آنگاه می‌توان مبادرت به برقی‌کردن‌‌‌آن کرد.

تنها در خطوط تک خطه‌‌‌ی مسیرهای کوهستانی که بنا به دلایل متعدد فاقد امکان دوخطه شدن است، یا شیب آنها نزدیک به 30 در هزار  می‌باشد، می‌توان مستقیماً اقدام به برقی‌کردن‌‌‌آن خط کرد (نظیر خط پل سفید- فیروز کوه در محور اینچه برون- گرمسار یا منطقه‌‌‌ی کوهین در محور قزوین- رشت  یا دوکوهه- ازنا در محور‌اندیمشک- اراک)

هم اکنون محور تهران- همدان به جز تردد یک زوج قطار مسافری و فقدان بار قابل توجه، بسیار زیانده است. یقیناٌ وضعیت محور همدان-  سنندج  پس از افتتاح از این هم بدتر خواهد بود. البته همانگونه که قبلاً مطرح گردیده است، اگر زمانی محور همدان- ملایر- بروجرد- دورود و همدان- ملایر- کرمانشاه- خسروی ساخته شود، آنگاه مسیر تک‌خطه‌‌‌ی تهران- همدان هم به ‌اندازه‌ی کافی فعال خواهد شد.

بنابراین محور تهران- همدان- سنندج هم اکنون در فاز صفر از توسعه‌‌‌ی ظرفیت خط قرار دارد و لاجرم برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده‌ای در آینده توسط  برخی از مسئولین کشور، می‌بایست امر برقی‌کردن ‌‌‌از عنوان طرح زدوده شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *